”Una din chestiile pe care le-am făcut pe Google a fost să mă uit la hărți. E foarte interesant de văzut- am uitat cum se numește programul-, dar ai acolo satelitul și poți, gen… Îmi place să mă uit la fermeÎmi amintește unde aș vrea să fiu uneori ”.

Cam așa ne spunea George Bush că folosește internetul pe la începutul anilor 2000. Era într-adevăr unul din cele mai interesante lucruri pe care le puteai face pe vremea aceea pe internetul sălbatic, „primitiv”. Doar că odată cu trecerea anilor, din ce în ce mai multe lucruri au apărut pe web sau au făcut trecerea din realitate la online. Magazinele, trupele preferate, filmele, cărțile noastre sunt astăzi la un click distanță. Internetul a schimbat fundamental felul în care ne raportăm la lume și în care ne trăim viața. 

Însă și web-ul a suferit, la rândul lui, mai multe transformări ca să ajungă la forma pe care o vedem astăzi. Vorbim aici în special de schimbări ale algoritmilor de căutare. Dacă la început era de ajuns să îndeși cât mai multe cuvinte din câmpul lexical al domeniului pe care voiai să îl domini ca să ajungi în topul rezultatelor sau pur și simplu să faci spam, în timp Google a rafinat din ce în ce mai mult criteriile de selecție a site-urilor de calitate, iar astăzi se bazează pe inteligență artificială pentru a oferi utilizatorilor cel mai relevant conținut.

Cei de la Search Engine Journal au făcut o listă a tuturor modificărilor de algoritm de până acum, care ne poate ajuta să înțelegem de ce e din ce în ce mai greu să ignorăm optimizarea pentru motoarele de căutare.

În fiecare an se înregistrează mai mult de 2.8 trilioane de căutări doar pe Google, adică peste 88 700 de căutări pe secundă în toată lumea. Asta înseamnă, potrivit Hubspot, că în fiecare secundă în care site-ul tău nu este optimizat sau, mai rău- indexat pe Google, pierzi, dacă nu mii de oportunități de a fi găsit de potențiali clienți interesați care să îți viziteze site-ul, să îți urmărească conținutul și, eventual, să cumpere de la tine. Aici începe incursiunea în lumea SEO și a serviciilor SEO.

Una din cele mai mari preconcepții când vine vorba de SEO, detaliate de Hubspot într-un ghid despre miturile din domeniu, este că singurul scop al acestei strategii este să ajungi pe primul loc în căutări. Este un fel de reducere la absurd și dacă alegem să privim lucrurile în felul acesta, ignorăm toate celelalte beneficii pe care serviciile de optimizare SEO le pot aduce unei afaceri.

Prima poziție în căutări nu garantează mereu mai multe click-uri, nici mai multe vânzări, iar asta se poate întâmpla fie din cauză că nu folosești cuvintele-cheie potrivite, fie din cauză că metadescrierile nu sunt suficient de atractive pentru utilizatori. 

Apoi, nu e de ajuns ca site-ul să existe în „repertoriul” Google. Într-adevăr, el poate fi indexat din momentul în care este aruncat în eter, pe marele web, dar poate fi folositor să îl înscriem și pe Google Search Console. Și asta nu ca să ne punem bine cu browserul pentru a apărea mai sus în căutări, ci mai degrabă pentru statisticile și pentru sfaturile personalizate pe care le putem primi de acolo. În acest context, este o idee foarte bună să contractăm o firmă SEO care să ne ajute să înțelegem cum funcționează Search Console și cum îl putem folosi pe termen lung pentru optimizarea site-ului.

Ce presupune, așadar, optimizarea SEO (care e, practic, un pleonasm, din moment ce SEO înseamnă Search Engine Optimization, dar asta caută oamenii pe web, așa că ne conformăm)?

Sunt 4 mari părți pe care trebuie să le urmărim atunci când optimizăm un site pentru web: optimizarea on page (structura internă de linkuri, imaginile de pe site, metadescrierile, titlurile, performanța online a fiecăreia dintre paginile de pe site, optimizarea pentru dispozitivele mobile), optimizarea off page (link-urile de pe site-uri cu autoritate care să trimită către site-ul nostru, distribuirea conținutului pe rețele de socializare și prin e-mail), identificarea cuvintelor-cheie relevante pentru domeniul în care activăm și analiza performanței strategiei de optimizare.

Acest ghid te va ajuta să înțelegi mai bine ce înseamnă toate acestea și de ce ai nevoie de ele pentru site-ul tău.

Sună destul de tehnic, nu? Ar fi totuși greșit să credem că putem delega partea asta aceleiași firme care ne-a creat site-ul sau să ne gândim că acesta a fost creat „gata optimizat”.

Serviciile SEO presupun un alt set de deprinderi și de cunoștințe și cel mai bine ar fi să se apeleze la o firmă de SEO. Așa cum apelăm la agenții de copywriting ca să ne ambaleze frumos conținutul pe care îl aveam deja pregătit pentru site pe măsură ce afacerea evoluează, o investiție la fel de bună este colaborarea cu o firmă care furnizează servicii SEO, care să crească performanța site-ului pe motoarele de căutare.

O astfel de firmă va realiza pentru site-ul tău un audit SEO, pentru a vedea unde mai trebuie lucrat ca să ajungi pe poziții fruntașe în căutările Google. Cu ocazia asta, vei afla unde ai greșit și ce trebuie să faci pe viitor. Poate e cazul să îmbunătățești viteza de încărcare (importantă atât pentru experiența utilizatorului, cât și ca factor de listare pe Google- aparent, conform SEO Tribunal, viteza de încărcare a unui site de pe primele poziții pe motoarele de căutare este cu 17% mai mare decât a unui site de pe poziția a 10-a), sau poate că site-ul nu e optimizat pentru mobil (un aspect foarte important, dacă luăm în considerare faptul că în 2018, 52.2% din traficul online a fost generat de pe smartphone-uri, după cum ne spun tot cei de la SEO Tribunal, iar tendința este de creștere). Tot firma SEO te poate ajuta să găsești și cele mai potrivite cuvinte-cheie pe care să le folosești pe site pentru a atrage click-urile care contează, adică cele care își vor oferi noi clienți.

În final, ar merita să spunem și câteva cuvinte despre costul unui astfel de serviciu. Prețul optimizării SEO nu este unul standard, depinde foarte mult de nevoile exacte ale clientului, de stadiul în care se află site-ul și de volumul de muncă ce trebuie depus. O firmă SEO poate fi contractată pentru un proiect punctual sau pe o perioadă mai îndelungată, în acest caz plata efectuându-se lunar. În cazul în care proprietarul site-ului este un fin cunoscător al mecanismelor SEO, poate cere consultanță cu ora pentru lămuriri suplimentare într-o chestiune anume.

Indiferent de alegere, serviciile SEO ar trebui incluse în orice strategie digitală pentru că țin, în ultimă instanță, de sănătatea site-ului, care reprezintă cartea de vizită a oricărei afaceri.

Oricum utilizatorii (în proporție de 70-80%) tind să ignore acele reclame care apar în fruntea listei și se îndreaptă către rezultatele organice- așadar, de ce n-am alege să investim înțelept din start?