De ce trebuie să îți deschizi un magazin online: comerțul digital în câteva cifre și tendințe

Să începem cu clișeul clasic: internetul a schimbat pentru totdeauna felul în care ne trăim viața și în care ne raportăm la lume. Mulțumită lui ne informăm altfel, ne petrecem altfel timpul liber, consumăm conținut într-un mod diferit și cumpărăm online din ce în ce mai mult. De exemplu, dintre cei născuți după 1999, respectiv generația Z, doar 9.6% își cumpără lucruri din magazine, potrivit celor de la Big Commerce (desigur, nu vorbim aici de cumpărăturile de zi cu zi, pentru mâncare și alte obiecte indispensabile).

Mai mult decât atât, tendința pentru celelalte grupe de vârstă e la fel de încurajatoare pentru comercianții online: doar 31% dintre mileniali, 27% dintre membrii generației X și 40% dintre boomeri (baby boomers) mai merg direct în magazin, ceea ce ne arată cât de permeabile sunt de fapt generațiile pe care le credeam mult mai reticente. În mod natural, aceste procente se traduc într-o creștere spectaculoasă a industriei e-commerce: în 2018, aceasta a crescut cu 23.3% față de anul precedent și va continua să se dezvolte într-un ritm asemănător în următorii câțiva ani. Până în 2040, 95% dintre achiziții vor fi efectuate în mediul online.

Afacerile care vor să țină pasul cu schimbările în comportamentul consumatorilor și-au deschis de ceva vreme magazine online și și-au mutat acolo o parte semnificativă din produse și activități. Cei care de-abia intră pe piață sunt mult mai înclinați să vândă direct online decât să își bată capul cu toate costurile aferente unui magazin fizic- personal, spațiu de depozitare, chirie și așa mai departe. Indiferent de domeniul de activitate, e important să știm cum să alegem platforma de e-commerce pentru că de ea depinde tot ce vom face în continuare: cum vom vinde, cum vom relaționa cu clienții, pe ce canale online vom fi prezenți.

La prima vedere poate părea extrem de greu să te lansezi pe piață, ca start up. Însă internetul a schimbat regulile jocului (în bine, credem noi): cu un plan bine pus la punct, o investiție inițială modică și platforma e-commerce potrivită poți ajunge departe, ba chiar să domini jocul pe nișa ta, ceea ce ar fi fost aproape imposibil dacă te-ai fi bătut cu giganții din domeniu în lumea reală a magazinelor fizice.

Unde mai pui că vine cu o mulțime de avantaje față de comerțul clasic: prețul creării unui magazin online este mult mai mic decât în cazul în care vrei să deschizi unul fizic, costurile de întreținere sunt scăzute, ai posibilitatea de a vinde mult mai ușor oriunde, oricând și oricui, dar, mai ales, beneficiezi de oportunitatea de a strânge informații valoroase despre consumatori, pe baza cărora să le livrezi o experiență personalizată care să îi cucerească și să îi fidelizeze.

Pentru început vom discuta puțin despre câteva din principiile esențiale pe care trebuie să le respecte orice afacere online pentru a avea succes pe termen lung, iar în partea a doua a articolului îți vom oferi detalii despre principalele platforme de e-commerce ca să îți fie mai ușor să te orientezi și să îți porți afacerea într-o altă etapă.

 

Arta de a vinde online: ce vor clienții și ce funcționalități îți trebuie pentru asta

Pe scurt, platforma de e-commerce potrivită te ajută să „te vinzi” fără să îți faci prea multă reclamă propriu-zis, mai ales pentru că îți permite să creezi o groază de micro-experiențe pentru clienți. Personalizarea e mai importantă ca niciodată: clienții vor să interacționeze cât mai mult cu un brand, indiferent de canale, deci experiența pe care le-o furnizezi și povestea afacerii tale sunt mai importante decât oricând aici, în lumea comerțului electronic.

În cartea lor despre marketingul pe social media, Tracy Tuten și Michael Solomon observau că pentru a avea succes în mediul online, un brand trebuie să își construiască o „monedă socială” (social currency), un fel de capital de imagine „revizuit și adăugit”, care să se muleze pe felul în care nativii digitali își trăiesc viața.

Așadar, nu doar că trebuie să acordăm o atenție deosebită fiecărui detaliu de pe site, după cum am explicat deja în articolul despre UX, ci trebuie să ne construim o prezență online agreabilă pentru cumpărătorii noștri digitali. Lumea cumpără mult și de pe rețelele de socializare, deci o platformă de e-commerce bună e una care ne permite să vindem și în alte părți, nu numai din magazinul nostru online.

De asemenea, în ceea ce privește personalizarea, segmentarea și targetarea înțeleaptă, însoțite de un design și o experiență a utilizatorului care să vorbească dincolo de cuvintele din secțiunea „Despre noi” sunt cheia succesului în vânzările pe internet. Pentru că astăzi nu mai e de ajuns să vinzi produse de calitate- premisa asta e de la sine înțeleasă și a încetat demult să mai fie un diferențiator pentru un brand, după cum remarcau Jacky Tai și Wilson Chew în Killer Differentiators: 13 Strategies To Grow Your Brand.

Trebuie deci să fii foarte atent la funcționalitățile pe care le oferă platforma pe care urmează să o alegi: posibilitatea de a adăuga un blog magazinului tău online, serviciile de optimizare pentru dispozitivele mobile și pentru motoarele de căutare, interfața și temele oferite, precum și posibilitatea de a le adapta nevoilor tale, dar și funcționalități pentru marketingul automatizat, customer support și pentru distribuirea pe rețelele de socializare.

Chiar dacă tu vrei să vinzi, de preferat cât mai mult și cât mai repede, nu trebuie să te mărginești la paginile de produs, ci e necesar să adaugi și cât mai mult conținut scris, adică să ai un blog. Cei de la Big Commerce ne spun că Google favorizează conținutul informativ pentru că, de cele mai multe ori, acesta se potrivește cel mai bine cu intenția și căutările utilizatorilor.

De exemplu, când cineva caută cel mai bun telefon pentru făcut poze, cele mai vizibile rezultate vor fi articolele pe această temă, nu paginile de produs. Așadar, genul acesta de articole e un fel mai subtil de a-ți face reclamă și de a-i ajuta pe potențialii clienți să te descopere și să cumpere de la tine. E un efort suplimentar destul de consistent, ce-i drept, însă nu vei avea decât de câștigat pe termen lung.

 

Platforme e-commerce: care e cea mai bună alegere pentru crearea unui magazin online

Platformele de e-commerce se împart în două mari categorii: cele open source, care sunt în mare parte gratuite, dar pentru care ai nevoie de oameni cu cunoștințe de programare care să te ajute să îți dezvolți magazinul online și să îl personalizezi, și cele de tip Saas (Software as a Service), pentru care plătești o anumită sumă lunară în schimbul căreia deținătorii platformei se obligă să se ocupe de mentenanța, securitatea și performanța serverelor, eliberându-te de grija asta și lăsându-ți mai mult timp să te ocupi de afacere.

Platformele open source au marele avantaj de a putea face orice îți dorești tu să facă, dacă sunt strunite din spate de un programator bun, însă dacă nu îți permiți să adaugi încă un membru echipei tale, poate ar fi mai bine să te orientezi către cele SaaS, mai ales că vin cu planuri tarifare pentru orice buzunar.

O echipă de la Ecommerce CEO a studiat îndeaproape principalele platforme de e-commerce și a făcut un clasament bazat pe raportul dintre punctele tari și punctele slabe ale fiecăreia:

Pe primul loc se situează Big Commerce, cu o interfață prietenoasă, potrivită pentru cei care nu au cunoștințe de programare și care îți oferă teme ușor de personalizat, pentru a-ți putea pune cât mai bine în valoare produsul, atât din punct de vedere al vânzărilor, cât și din cel al marketingului. Conform recenziilor, se pare că stă foarte bine pe optimizarea pentru motoarele de căutare și vine la pachet cu o echipă de designeri și developeri care să te ajute la nevoie, iar prețul abonamentului lunar nu e deloc de speriat.

Shopify e puțin mai slabă la capitolul SEO, dar îți oferă o mulțime de aplicații și widget-uri pe care le poți adăuga magazinului tău online. În plus, beneficiezi de o viteză de încărcare foarte bună, de 1-click selling și de posibilitatea de a vinde pe mai multe canale, inclusiv pe social media.

3dcart e mai bun pentru blogul firmei decât multe dintre celelalte platforme de tip SaaS și oferă instrumente excelente de user management pentru business, însă temele pentru magazinul online par puțin învechite, iar platforma nu e chiar cea mai bună pentru începătorii într-ale vânzărilor virtuale.

Woo Commerce e un fel de extensie pentru site-urile făcute în WordPress care te ajută să transformi orice site într-un magazin online. Are avantajul de a fi foarte ușor de personalizat în fel și chip, iar WordPress e cea mai bună platformă pentru SEO, deci împreună pot fi un duo imbatabil. Principala problemă ar fi că trebuie să plătești separat pentru hosting și că nu prea beneficiezi de asistență și suport tehnic.

Volusion este de asemenea foarte ușor de folosit pentru a-ți construi site-ul, pe care mai apoi poți să îl aranjezi prin metoda drag-and-drop, însă nu oferă nicio funcționalitate pentru blogging. Dacă îți este neapărat necesar un blog, atunci va trebui să apelezi la câteva plug in-uri ca să conectezi un alt site făcut, de exemplu, în WordPress. În plus, va trebui să plătești separat pentru un certificat SSL, opțiune care în general intră în planurile de bază la alte platforme. Un certificat SSL reprezintă garanția securității magazinului tău online (tradus prin pictograma lăcățelului prezentă înaintea URL-ului unui site), iar site-urile care îl dețin beneficiază de mai multă încredere din partea utilizatorilor, mai ales în cazul plăților online.

Presta Shop e disponibil atât în varianta open source, pe care o poți descărca gratuit și poți începe să o personalizezi oricând, dar și în varianta SaaS, Presta Shop Ready. Pentru varianta open source însă va trebui să plătești individual hostingul, certificatul SSL și celelalte module necesare pentru a aduce magazinul în forma dorită. Presta Shop Ready le are incluse pe toate acestea, iar abonamentul are un preț decent.

Weebly, deși intuitiv și potrivit pentru cei care vor site-uri simple și funcționale, fără detalii greoaie și sofisticate, însă planul de bază nu îți permite să vinzi produse în format digital, cum ar fi muzică, e-bookuri sau audiobookuri și te limitează și în ceea ce privește numărul de produse fizice pe care le poți adăuga în magazin: ai dreptul doar la 25 și trebuie de asemenea să plătești un comision de 3% pentru fiecare tranzacție. În schimb, această platformă oferă și o aplicație de mobil de pe care îți poți gestiona cu ușurință afacerea online și care îți permite să îți printezi propriile etichete pentru livrarea pachetelor, ceea ce poate fi de ajutor dacă tu ești cel care împachetează și trimite produsele prin firma de curierat.

Square Space este încă una din acele platforme care folosesc tehnologia drag-and-drop ca să te ajute să îți personalizezi site-ul, însă nu acceptă orice procesator de plăți, nici prea multe aplicații externe prin intermediul cărora să adaugi funcționalități în plus.

Magento, de la Adobe, este alegerea unor firme precum Coca Cola, Ford sau Nike. Este, deci, o platformă foarte puternică, însă pe care nu o poți gestiona de unul singur, ci doar cu ajutorul unui developer. Deși te poți bucura gratis de varianta open source, majoritatea funcționalităților și a temelor pe care le adaugi te vor costa destul de mult.

În ultimă instanță, există și Wix, bună pentru începătorii cu afaceri mici, dar căreia îi lipsesc multe funcționalități specifice comerțului online. Poate fi bună pentru primii pași în lumea e-commerce, dar rămâne mai degrabă o platformă pentru creat site-uri (fie de prezentare a portofoliului pentru fotografi, fie pentru bloggeri), nu magazine virtuale. Nu e însă cea mai bună alegere pentru SEO, mai ales din cauza structurii ciudate a linkurilor.

Bonus: platforme românești

ShopMania este o platformă românească de e-commerce optimizată pentru SEO, care include și o mulțime de funcții pentru marketing: integrare cu platforme sociale, platforme de e-mail marketing, programe de fidelizare a clienților, sisteme de promoții, opțiuni de retargetare. Este o platformă de cloud e-commerce, potrivită atât pentru firmele noi, cât și pentru cele deja consacrate, iar planurile tarifare sunt destul de accesibile.

Bluegento este tot o platformă românească, la baza căreia stă Magento. Prețurile sunt ceva mai piperate decât în cazul ShopMania, însă îți oferă rapoarte detaliate, posibilitatea de a deschide un blog, soluții de tracking, procesatori de plăți online, dar și un program de contabilitate pentru oricare din planurile tarifare. De asemenea, în preț sunt incluse peste 300 de funcționalități cu ajutorul cărora să îți organizezi magazinul așa cum vrei.

Așadar, ai o mulțime de opțiuni, de la cele mai generice până la cele mai specifice. Pentru o scurtă recapitulare și o abordare comparativă poți intra aici, iar aici vei găsi și un test care îți recomandă o platformă de e-commerce în funcție de detalii specifice ale activității tale. În speranța că informațiile ți-au fost de ajutor… îți urăm spor la vânzări! (Nu uita sfaturile de la început, îți vor prinde bine în fiecare etapă a creșterii afacerii!)